separator

Strefy czystego transportu

Strefy czystego transportu w Polsce to specjalnie wydzielone obszary w miastach, do których wjazd mogą mieć tylko pojazdy emitujące niską lub zerową ilość zanieczyszczeń, takie jak samochody elektryczne, napędzane wodorem, czy gazem ziemnym. Zmiany w ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych z 2018 roku, które zostały znowelizowane w grudniu 2021 roku, upraszczają procedury dotyczące tworzenia tych stref. Pomimo tego, ustawa daje samorządom szerokie uprawnienia do decydowania o wyjątkach od tych ograniczeń, co może prowadzić do nacisków na lokalne władze w celu rozbudowy katalogu wyjątków.

Wprowadzenie stref czystego transportu w Polsce ma na celu zmniejszenie zanieczyszczeń pochodzących z transportu, a tym samym poprawę jakości powietrza i ograniczenie wpływu emisji na zdrowie publiczne. Krytycy argumentują, że szerokie możliwości wyjątków mogą ograniczyć skuteczność tych stref, podczas gdy ekolodzy wzywają do jeszcze bardziej restrykcyjnych środków.

Ponadto, nowelizacja ustawy umożliwia tworzenie stref nie tylko w dużych miastach, ale i w mniejszych aglomeracjach, rozszerzając potencjalny zasięg i wpływ tych regulacji na poprawę stanu środowiska w Polsce. Dla kierowców poruszających się pojazdami z silnikami spalinowymi przewidziane są opłaty za wjazd, które mają dodatkowo motywować do przesiadki na transport niskoemisyjny.

Czy ten projekt przyniesie oczekiwane skutki, czy wymagać będzie dalszych zmian i usprawnień, to pozostaje kluczowe pytanie dla przyszłości elektromobilności w Polsce.