separator

ELEKTROMOBILNOŚĆ ZIMĄ

Co właściciele Audi e-Tron mogą zrobić, aby akumulator wysokonapięciowy tego modelu działał wydajnie zimą i aby osiągnąć optymalny zasięg? 

Poznajcie kilka wskazówek:


1. Zegar odjazdu i przygotowanie wstępne
Podczas wstępnego kondycjonowania z licznikiem czasu odjazdu energia potrzebna do ogrzania akumulatora zimą jest kierowana do pojazdu podczas ładowania za pośrednictwem zewnętrznego źródła energii – na przykład domowego wallboxa lub publicznego punktu ładowania. 
Rezultat: podczas jazdy trzeba zużywać mniej mocy grzewczej, co z kolei zwiększa zasięg. Jest to szczególnie istotne w przypadku doprowadzenia akumulatora do komfortowej temperatury bez wstępnego nagrzewania w przypadku energochłonnych krótkich podróży, gdy jest mało czasu.


2. Planer trasy e-tron
Audi e-tron uzupełnia funkcje nawigacji o około 30 szczegółowych informacji i pomaga zoptymalizować wymagania dotyczące e-mobilności: oblicza najszybszą trasę, uwzględnia informacje o ruchu drogowym i trasie, uwzględnia styl jazdy kierowcy, oblicza, ile czasu zajmie ładowanie pojazdu, i uwzględnia to w całkowitym czasie jazdy. Użytkownikom wyświetlane są informacje, takie jak moc ładowania lub połączenia ładowania oraz typ wtyczki odpowiednich punktów ładowania oraz czy stacje ładowania są dostępne, czy zajęte. Planer trasy Audi e-tron preferuje wysokowydajne stacje ładowania HPC, a w modelach e-tron GT quattro aktywuje wstępne przygotowanie akumulatora podczas jazdy.


3. Ładowanie w niskich temperaturach

Inteligentny system zarządzania akumulatorem (BMS) komunikuje się z punktem ładowania lub wallboxem w celu optymalizacji mocy dla możliwie najłagodniejszego ładowania prądem zmiennym. Ładowanie jest regulowane automatycznie i system kończy ładowanie, gdy tylko bateria jest pełna lub gdy osiągnięty zostanie zdefiniowany poziom naładowania, np. 80 procent. 
Podczas procesu ładowania BMS monitoruje napięcia w poszczególnych ogniwach i w razie potrzeby równoważy je. Dodatkowo, inteligentne zarządzanie włącza ogrzewanie akumulatora. Jeśli temperatura akumulatora spadnie poniżej określonej wartości granicznej, BMS automatycznie zmniejsza moc ładowania, aby priorytetowo traktować przedwczesne starzenie się akumulatora.


4. Prognoza zasięgu w cyfrowej tablicy przyrządów
Prognoza zasięgu opiera się na stanie naładowania akumulatora wysokiego napięcia i prognozie zużycia energii. Największy wpływ na to ma zużycie energii przez układ napędowy. Znacznie mniejszy wpływ mają odbiorniki komfortowe i klimatyzacja. W przypadku przewidywanego zasięgu, Audi rozróżnia dwa scenariusze: aktywną trasę nawigacyjną i nieaktywną nawigację. W przypadku aktywnej trasy nawigacyjnej, przewidywane zużycie energii wynika z profilu trasy (ograniczenia prędkości, zielone światła, różnice wzniesień) oraz aktualnych informacji o ruchu drogowym, takich jak korki, a także średnie zużycie energii na ostatnich 100 kilometrach (62,1 mil). 
Dodatkowo, przewidywane zużycie energii dla wygody i klimatu jest oceniane dla całej nadchodzącej jazdy. Gdy nawigacja jest nieaktywna, do określenia zużycia energii przez system napędowy stosowana jest średnia z ostatnich 100 kilometrów (62,1 mil). 


5. Konserwacja akumulatora wysokonapięciowego

Każdy, kto często odbywa krótkie podróże samochodem, powinien naładować akumulator do maksymalnie 80 procent, aby zachować jego pojemność na dłuższe dystanse i przedłużyć jego żywotność. Z drugiej strony dobrze jest unikać długotrwałego głębokiego rozładowania, gdy poziom naładowania wynosi poniżej 20 procent. Osoby, które często wybierają się w długie podróże samochodem, mogą naładować akumulator do 100 procent, ale zaraz po tym powinny rozpocząć jazdę. Idealnym rozwiązaniem dla osób, które nie jeżdżą samochodem dłużej niż 12 godzin, jest utrzymywanie poziomu naładowania w przedziale od 40 do 80 procent w okresie zimowym.


6. Geo-profil ładowania

Ta zautomatyzowana funkcja w Audi e-tron rejestruje w pojeździe, że kierowcy mogą aktywować lub załadować wcześniej skonfigurowane profile ładowania w określonych miejscach. Po ustawieniu w MMI ustawień ładowania opartych na lokalizacji i zapisaniu ich za pomocą współrzędnych GPS, można skonfigurować ustawienia ładowania i ramy czasowe procesu ładowania. Użytkownicy mogą ustawić profile ładowania dla kilku adresów.


7. Predykcyjne przygotowanie wstępne
Aby móc wykorzystać wysoką moc ładowania HPC Audi e-tron GT, wynoszącą do 270 kW, akumulator wysokiego napięcia musi mieć określoną temperaturę. Osiąga się to poprzez odpowiednie kondycjonowanie wstępne akumulatora podczas jazdy. Gdy w systemie planowania trasy e-tron jako cel podróży zostanie wpisana stacja ładowania HPC, algorytm oblicza przewidywany czas przyjazdu i na tej podstawie określa niezbędną moc grzewczą lub chłodniczą, aby na krótki czas postoju można było od razu uzyskać dostęp do wysokiej mocy ładowania w stacji ładowania. Na życzenie klienta odpowiednio regulowana jest również temperatura wnętrza.


8. Zmniejszenie oporów jazdy i wygoda konsumentów
Mniejsze rozmiary obręczy, węższe opony i odpowiednie ciśnienie powietrza mogą zmniejszyć opór toczenia opon w zimie. Z kolei boksy dachowe zwiększają opór aerodynamiczny. Ogrzewanie kierownicy i foteli we wnętrzu samochodu oszczędza energię, ponieważ działa blisko ciała i zużywa mniej prądu. Przełączenie w tryb recyrkulacji powietrza ogranicza utratę zasięgu.